Niet stapelen maar vervangen

16 jan 2018

Hoe zorg je nou dat een project niet ‘bovenop’ je gewone lessen komt, maar dat je er een identieke leeractiviteit voor ’inruilt’? Niet stapelen dus, maar vervangen. Tijdens een pilotproject onderzoeken Bureau Babel, de bibliotheek en Muzerije deze ‘versnellingsvraag’.

Docenten ervaren losse projecten, die horen bij de zes domeinen (kunst en cultuur, lezen, sport, gezondheid, techniek en natuur), nu vaak als een extra activiteit. Zo’n project wordt ‘gestapeld’ op de reguliere lesmethode, terwijl zij er het liefst een identieke leeractiviteit voor zouden willen inwisselen. De vraag is echter: welke bladzijdes kun je uit de methode scheuren als je er een project voor in de plaats doet?

Bureau Babel gaat dit, samen met Muzerije en de bibliotheek en een aantal basisscholen, voor het domein kunst en cultuur onderzoeken. Samen brengen we in kaart wat de stad, de culturele partners en (de omgeving van) de scholen kunnen doen om makkelijker te vervangen in plaats van te stapelen.

Babelnet is het netwerk van de Bossche scholen, culturele instellingen en Bureau Babel

Door Babelnet krijgen (en houden) scholen beter zicht op het culturele aanbod in de stad en blijven de instellingen op de hoogte van de specifieke wensen in het onderwijs.

nieuwsfilters